POLSKI ENGLISH
A A A

CHIPTUNING

CHIPTUNING - zaawansowane metody optymalizacji fabrycznego oprogramowania

Chiptuning jest modyfikacją oprogramowania, odpowiadającego za sterowanie jednostką napędową. Program taki znajduje się w sterowniku silnika. 
Ogólnie przyjęta nazwa „chip” od dawna związana była z zabiegiem wymiany nośnika danych na inny zaprogramowany poprawioną zawartością oryginału.
I taka sytuacja miała miejsce, w sterownikach „zeszłego tysiąclecia”. Program przechowywany był w pamięciach , których kasowanie przeprowadzać można jedynie promieniami UVC.
Nowsze sterowniki dane odpowiedzialne za pracę silnika oraz jego parametry, zapisane mają w nośnikach typu FLASH, pozwalających na ich wielokrotne programowanie. Często za pomocą komunikacji diagnostycznej.

 

Poprzez coraz to nowsze rozwiązania, producenci sterowników podnoszą sukcesywnie poprzeczkę w zakresie choćby samego odczytu i zapisu danych sterownika. Obecnie dostępne urządzenia pozwalają w znaczącej większości na odczyt i programowanie programu do modyfikacji za pomocą złącza diagnostycznego samochodu. Od około roku, systemy wyposażone w układ wtryskowy Bosch zostały wyposażone w tzw. „zabezpieczenie antytuningowe”. Uniemożliwia ono poprawny zapis modyfikacji przez złącze diagnostyczne. Aby wykonać taką czynność należy sterownik wprowadzić w tzw. BOOT MODE”. Chiptuning jest zmianą tablic danych pomiarowych służących do odczytu i kontroli parametrów, a także zarządzania elementami wykonawczymi.

 

Z założenia parametry, na których bazuje sterownik są tak skonfigurowane, aby silnik był w stanie znieść określony czas eksploatacji niezgodnie z warunkami gwarancji. Co znaczy że są tak dobrane, by krótkotrwałe niesprawności oraz trudne warunki eksploatacyjne nie miały bezpośredniego wpływu na jego kondycję. Margines bezpieczeństwa, o którym mowa zwykle wynosi zależnie od sposobu zasilania powietrzem między 15% do nawet 40%. Narzucone progi fiskalne w zachodniej Europie w zależności od mocy pojazdu, wymuszają na producentach poszerzenie palety dostępnych silników, o takie, za które opłaty będą najniższe. Wraz z prędkością, diametralnie zmienia się zapis programu, dodawane są nowe funkcje sterownika, które procesor jest przy większej prędkości w jednostce czasu ogarnąć.

 

Wraz z rozrostem funkcji zmienia się liczba i sposób zapisu map służących do poboru wartości odniesienia dla trybu pracy. Ponadto większość producentów już w programie zawiera szereg map w odniesieniu do kodowania, zależnie od stosowanych podzespołów, przeniesienia napędu, rodzaju napędu itp. Powoduje to większą uniwersalność sterownika, a co za tym idzie obniżenie kosztów produkcji. Wszystkie te innowacje stawiają coraz większe wymagania oraz nakład pracy od osoby trudniącej się korekcją map stałych modyfikowanego sterownika. Wyliczana dawka paliwa, z prostej funkcji kalkulowanej w stosunku do przepływu powietrza, w tej chwili, odnoszona jest do kilkunastu zmiennych pobieranych na zasadzie pomiaru przez sterownik z wszelkich czujników stanowiących osprzęt silnika. Dane wynikowe są ze sobą zestawiane, a najniższe wyliczone wskazanie jest pobierane do wyliczenia funkcji sterowania elementem wykonawczym w postaci wtryskiwacza, zaworu wysokiego ciśnienia, nastawnika dawki etc. Pominięcie modyfikacji map którejkolwiek z funkcji wynikowych może przyczynić się do porażki w postaci nie osiągnięcia zamierzonego efektu. Dlatego teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, w chiptuningu liczy się doświadczenie. Praktyka, samozaparcie, zdolność logicznego myślenia i kojarzenia, w epoce corocznych nowości liczą się najbardziej.

 

Obecna technika nie wybacza błędów. Stosowana niegdyś przez wielu metoda chybił trafił, „wszystko w górę o 10%” może nieść za sobą tragiczne w skutkach efekty. Zanim zdecydujecie się powierzyć swoje auto, pierwszej lepszej-tańszej w usługach osobie, dowiedzcie się czy ma ona pojęcie o tym co robi, czy bierze odpowiedzialność za efekty swojej pracy. Plaga amatorów szybkiego pieniądza, preferująca działanie p.t. „pakuję wsad, może będzie pasował” niesie za sobą smutne żniwo unieruchomionych samochodów, jak i uszkodzonych sterowników. Chiptuning nie musi być złem, jeśli zostanie wykonany rzetelnie, rękoma osoby o odpowiednim doświadczeniu w zawodzie.